Spotkania indywidualne rodziców uczniów Technikum i Branżowej Szkoły I st.
z wychowawcami i nauczycielami odbędą się 21.05.2024 r. (wtorek) od godz. 17.00 do 18.00 (I p. starsze skrzydło szkoły)
Ekoszkolenie
13 marca 2024 r. gościliśmy w naszej szkole przedstawiciela firmy „RATHSCHECK” - www.lupek.pl. Jest ona liderem pokryć dachowych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Do asortymentu pokryć dachowych wykorzystuje naturalny minerał środowiskowy-łupek kamienny. Po omówieniu części teoretycznej w szkolnej ekopracowni, uczniowie rozpoczęli część praktyczną w pracowni budowlanej, podczas której zostały zaprezentowane prace dekarskie. Oferowane przez firmę pokrycia dachowe są odporne na ekstremalne warunki pogodowe oraz korozję. Wyróżnia je unikatowy system montażowy łupka kamiennego, co tworzy efektowny układ wizualizacji, współgrając ze środowiskiem naturalnym. Szkolenie wzbudziło wielkie zainteresowanie wśród uczniów klas o profilu technik architektury krajobrazu oraz technik budownictwa. Dzięki spotkaniu uczniowie poznali ekologiczne nowinki techniczne przy wykonywaniu robót montażowych zarówno w architekturze tradycyjnej, jak i nowoczesnej.
Ekoprelekcja
W dniach 11-12 marca w naszej ekopracowni odbyły się prelekcje pod tytułem "Smog-fakty i mity" pani dr Magdaleny Cygan-przedstawicielki stowarzyszenia Nowotarski Alarm Smogowy z uczniami klas pierwszych. Podczas spotkań, uczniowie mieli okazję dowiedzieć się czym jest smog, skąd się bierze, jakie są poziomy informowania i alarmowania zarówno w Polsce jak i w innych krajach europejskich. Uczestnicy prelekcji poznali również miasta z największą liczbą dni smogowych oraz z najwyższym średniorocznym stężeniem rakotwórczego benzopirenu. Pani doktor zwróciła także uwagę uczniów na wpływ zanieczyszczenia powietrza na zdrowie człowieka.
Mamy nadzieję, że te spotkania nie tylko zwiększyły świadomość ekologiczną wśród młodych ludzi ale zmotywowały do tego, aby poprzez konkretne działania dbać o jakość powietrza w naszym regionie.
#ekopracownia
Ekowarsztaty
W dniu 21.03.2024 r. w ZSTiP w ramach XVI Festiwalu Nauki odbyły się warsztaty ekologiczne dla uczniów z klas szóstych szkoły podstawowej nr 2 i nr 4 w Nowym Targu. Na warsztatach została poruszona tematyka obiegu wody w przyrodzie, zasobów wody słodkiej na Ziemi i sposobów jej oszczędzania jak również tematyka wód gruntowych ich gromadzenia, zasilania i zanieczyszczania.
Dzieci wykonując doświadczenia, dowiedziały się o tym, że warstwa gliny zatrzymuje wody gruntowe a piasek, żwir i ziemia ją przepuszczają.
Przedstawione zostały źródła zanieczyszczeń wody:
🔸rolnictwo, w którym powszechnie stosuje się chemiczne środki pielęgnacji i ochrony roślin, ich pozostałości są wypłukiwane przez opady do rzek, skąd trafiają do ujęć wody,
🔸przemysł wytwarzający szkodliwe pyły, gazy oraz ścieki, w ostatnich latach jego negatywny wpływ na stan środowiska zmniejszył się, co jest wynikiem stosowania coraz bezpieczniejszych technologii oraz stosowania różnorodnych i wydajnych filtrów wody i powietrza,
🔸transport, wyciekające paliwa, spaliny, a nawet guma z opon ścieranych podczas jazdy trafiają do środowiska,
🔸tzw. niska emisja, której głównym źródłem jest spalanie węgla w celach grzewczych, wskutek czego powstają gazy i pyły zanieczyszczające atmosferę, glebę i wodę,
🔸spalanie w gospodarstwach domowych śmieci, zwłaszcza odpadów zawierających elementy plastikowe, toksyczne produkty spalania zanieczyszczają powietrze, a tym samym glebę i wodę,
🔸źle zabezpieczone wysypiska odpadów lub tzw. dzikie wysypiska śmieci, z których zanieczyszczenia wymywane są do wód gruntowych.
Wykonywane doświadczenia pozwoliły również stwierdzić, że olej, detergent, barwnik przechodzą do wód gruntowych.
Doświadczenia uwrażliwiły i uświadomiły uczniom jak istotna jest ochrona, oszczędzanie i docenianie wody, jako najważniejszego zasobu naszej planety, a także przypomniały, że ogromna eksploatacja i zanieczyszczenia powodują, kurczenie się tego zasobu cały czas. Na warsztatach dzieci mogły zaobserwować doświadczenie pokazujące krążenie wody w mikroskali. Kolejnym tematem poruszanym na warsztatach była segregacja śmieci, która jest ważnym elementem recyklingu. Celem tej części warsztatów było uświadomienie, że prawidłowa segregacja pozwoli dany materiał wykorzystać ponownie, co zmniejsza ilość odpadów na wysypiskach a tym samym zanieczyszczenie wody, gleby i powietrza. Dzieci w ramach konkursu segregowały śmieci na pięć frakcji, co pozwoliło uczyć się przez zabawę.
Na zakończenie dzieci rozwiązały krótki test, który pozwolił im utrwalić wiadomości zdobyte na warsztatach.
Warsztaty przebiegały w miłej i radosnej atmosferze.
#ekopracownia
Ekoszkolenie
🚗🔋 Samochód elektryczny – czym jest i dlaczego warto? 🌍⚡
Samochód elektryczny to rewolucja motoryzacyjna, która spowodowała, że miejsce silnika spalinowego zastąpione zostało przez silnik elektryczny o dużo wyższej sprawności. Klasyczny zbiornik paliwa został zastąpiony modułami akumulatorów umieszczonymi w całej płycie podłogowej pojazdu – tak w bardzo wielkim skrócie moglibyśmy przedstawić sylwetkę samochodu elektrycznego, z którym mogli zapoznać się uczniowie „Metalki”.
W dniu 26.03.2024 r. w naszej ekopracowni, klasy 2BTPS, 4BTPS/TM, 5ATPS, 5BTPS oraz 3BTE wzięły udział w szkoleniu „Elektryczny samochód”, które przeprowadził przedstawiciel firmy GRUPA Autoremo - Anndora – Autoneo.
Podczas pierwszej części szkolenia uczniowie zostali zapoznani z teorią dotyczącą samochodu elektrycznego oraz ofertą pracy Grupy Autoremo - „Dobry start”. Następnie uczniowie udali się na pracownię samochodową, gdzie mogli na „żywym organizmie” poznać proces obsługi i naprawy samochodu elektrycznego. Poruszone zostały również tematy dotyczące stanowiska i narzędzi do obsługi pojazdów elektrycznych. Nie mogło zabraknąć także informacji na temat bezpieczeństwa oraz procedur związanych z obsługą samochodów elektrycznych po kolizjach drogowych.
Dlaczego "elektryk" ?
📌Brak emisji spalin: samochody elektryczne nie wytwarzają spalin, co przyczynia się do poprawy jakości powietrza i ograniczenia negatywnego wpływu na klimat. 🌿🍃
📌Redukcja tła akustycznego: ich ciche działanie przyczynia się do zmniejszenia hałasu w środowisku miejskim, co ma pozytywny wpływ na jakość życia mieszkańców. 🔇😌
📌Wykorzystanie odnawialnych źródeł energii: elektryczne samochody mogą być ładowane energią pochodzącą z odnawialnych źródeł, takich jak energia słoneczna czy wiatrowa, co dalej zmniejsza ich ślad węglowy. ☀️🌬️
📌Mniejsza konsumpcja surowców: dzięki mniejszej liczbie ruchomych części i mniejszej potrzebie konserwacji, elektryczne samochody mają potencjał do ograniczenia zużycia surowców i energii potrzebnej do ich produkcji. 🛠️🌍
📌Innowacyjność i rozwój technologiczny: inwestycje w technologie związane z elektrycznymi samochodami przyczyniają się do rozwoju ekologicznych rozwiązań transportowych, przyspieszając transformację sektora motoryzacyjnego w kierunku zrównoważonego rozwoju. 🚀💡
#ekopracownia